Jesteś w: Start / BachoTeX / BachoTeX 2025 / Presentations / Profcollege-gry.tex

Profcollege-gry.tex

TeX document icon Profcollege-gry.tex — TeX document, 4 KB (5091 bytes)

Zawartość pliku

\documentclass{article}
\usepackage{profcollege}
\begin{document}
\section{ProfCollege: gry matematyczne}
\subsection{Calisson}
\subsubsection{Zasady}
\parindent 0pt
% S’il n’est pas une délicieuse confiserie, le calisson est une forme géométrique, un losange composé de deux triangles équilatéraux collés sur un côté.

Calisson to specjalność francuskiego miasta  Aix-en-Provence. Jest to dwuwarstwowy cukierek w kształcie rombu z lukrem na górze i masą cytrusowo-migdałową na dole. Jako kształt geometryczny jest złożeniem dwóch trójkątów równobocznych.


% Quand on les pose sur un hexagone, de manière à le paver sans faire de trous, on a l’illusion d’un empilement de cubes dans un entrepôt que l’on survole . On a poussé les cubes aussi loin qu’on pouvait jusqu’au mur, jusqu’au coin de l’entrepôt. Il n’y a pas de trous dans notre empilement. il n'y a pas de triangles dans ce pavage de losanges

Kiedy cukierki złoży się do kształtu sześciokątu bez pustej przestrzeni sprawia złudzenie wkładania sześciościanu do magazynu (pomieszczenia). Nie może być pustych przestrzeni w tym stosie. Nie ma trójkątów przy takim wypełnianu przestrzeni.

% Le but du jeu est de reconstituer le rangement de calissons, c’est à dire le rangement des cubes dans l’entrepôt.

Celem gry jest odtworzenie ułożenia calissonów w pudle czyli ułożenie kartonów w magazynie.

% C’est un jeu de grille à contrainte qui pourrait rappeler un sudoku de géométrie dans l’espace.

To gra geomertyczna  oparta o siatkę z ograniczeniami, która może przypominać sudoku.

% Une grille hexagonale étant donnée, avec des arêtes comme contraintes, il faut compléter la grille .

Zadaje się do uzupełnienia siatkę sześciokątną z przeszkodami.



% Une arête sépare obligatoirement deux murs qui n’ont pas la même direction, ou deux losanges qui n'ont pas la même direction.

Przeszkoda musi rozdzielić dwie ściany o różnych kierunkach, czyli 2 romby o różnych kierunkach.

% Si deux losanges sont juxtaposés et dans la même direction, on ne dessine pas l'arête qui les sépare.

Jeśli 2 romby są umieszczone w jednym kierunku, nie rysuje się wspólnego boku.



\subsubsection{Gra}


\Calisson[Rayon=4cm]{%
fssfffffsfsfst%
fffffssfstftff%
tffsssfsfsfffs%
sfsfsftfsstsss%
fsffftfsffstfsfs}

\subsection{Tectonic}
\subsubsection{Zasady}
% We notice  cells which are grouped in blocks of 1 to 5 cells.

Siatka prostokątna jest dzielona na bloki.

% The boundaries of a block are painted in heavy lines.

Granice poszczególnych bloków są oznaczone pogrubionymi liniami.

% Each block of n cells must contain the digits 1,..,n just once.

Każdy blok o $n$ komórkach musi zawierać liczby od 1 do $n$ tylko jeden raz.

% So, a block of only one cell must have number 1.

Tak więc jednokomórkowy musi zawierać liczbę 1.

% A block of 2 cells contains cells with numbers 1,2.

Dwukomórkowy blok -- liczby 1 i 2.

% A block with three cells: 1,2,3...etc.

% The second rule is that adjacent cells may not have the same number.

Drugą zasadą jest, że przylegające i narożne komórki nie mogą zawierać tej samej liczby.

% Adjacent means horizontal, vertical or diagonal.
% If a cell contains number 1 all neighbour cells

%     - 3 around a corner
%     - 5 around an edge
%     - 8 other

% cannot hold "1".

% In the original puzzle some numbers are filled in already.
% These numbers are colored brown by my tectonic helper program.
% Solving a tectonic puzzle is finding the numbers of the empty cells.
% This is done by analytic reasoning.
\subsubsection{Gra}
\Tectonic[TLargeur=7,THauteur=9,Largeur=20pt]{%
/4/4,b//3,b//5,b//1,l//5,//1,l/4/4,%
b//2,lb//1,l//2,lb/3/3,b//4,b//2,l//3,%
//3,lb/4/4,//5,b//1,l//5,l//1,b//5,%
b//1,b//2,lb//3,l//2,//3,lb//2,l//3,%
b/4/4,//5,//1,lb/4/4,b//1,l//4,l//1,%
//1,lb//3,b//2,l//3,l//2,//3,lb//2,%
//5,/4/4,lb//1,/5/5,lb//1,b//5,lb//1,%
b/2/2,b//3,l//2,lb//4,b//2,l//3,/4/4,%
//4,/5/5,//1,//3,l//1,/5/5,//2%
}

\subsection{Kakuro}
\subsubsection{Zasady}
Puzzle Kakuro są podobne do krzyżówek, ale zamiast liter tablica jest wypełniona cyframi (od 1 do 9).

Kwadraty desek należy wypełnić tymi cyframi, aby podsumować do określonych liczb.

Nie możesz używać tej samej cyfry więcej niż jeden raz, aby uzyskać daną sumę.

\subsubsection{Gra}
\Kakuro[%
Taille=8,%
ListeNombres={1,8,9}]{%
*,*,28/,5/,*,30/,41/,*,%
*,3/4,1,3,/16,9,7,3/,%
/8,1,5,2,7/10,7,2,1,%
/9,2,7,11/13,1,6,4,2,%
*,13/21,4,1,2,8,6,17/,%
/14,5,3,2,4,15/14,5,9,%
/15,8,2,5,/23,6,9,8,%
*,/9,6,3,/17,9,8,*
}
\subsection{Krzyżówka liczbowa}
\subsubsection{Zasady}
W pustych kratkach należy wstawic liczby, tak, aby wyniki powstałych działań były prawidłowe.
\subsection{Gra}
\CalculsCroises{%
% 1ere ligne.
9,*,5,+,8,%
% 2eme ligne.
-,-,+,%
% 3eme ligne.
1,+,3,+,4,%
% 4eme ligne.
*,-,-,%
% 5eme ligne.
7,-,6,*,2%
}
\end{document}

Akcje Dokumentu