Profcollege-gry.tex
Profcollege-gry.tex
—
TeX document,
4 KB (5091 bytes)
Zawartość pliku
\documentclass{article} \usepackage{profcollege} \begin{document} \section{ProfCollege: gry matematyczne} \subsection{Calisson} \subsubsection{Zasady} \parindent 0pt % S’il n’est pas une délicieuse confiserie, le calisson est une forme géométrique, un losange composé de deux triangles équilatéraux collés sur un côté. Calisson to specjalność francuskiego miasta Aix-en-Provence. Jest to dwuwarstwowy cukierek w kształcie rombu z lukrem na górze i masą cytrusowo-migdałową na dole. Jako kształt geometryczny jest złożeniem dwóch trójkątów równobocznych. % Quand on les pose sur un hexagone, de manière à le paver sans faire de trous, on a l’illusion d’un empilement de cubes dans un entrepôt que l’on survole . On a poussé les cubes aussi loin qu’on pouvait jusqu’au mur, jusqu’au coin de l’entrepôt. Il n’y a pas de trous dans notre empilement. il n'y a pas de triangles dans ce pavage de losanges Kiedy cukierki złoży się do kształtu sześciokątu bez pustej przestrzeni sprawia złudzenie wkładania sześciościanu do magazynu (pomieszczenia). Nie może być pustych przestrzeni w tym stosie. Nie ma trójkątów przy takim wypełnianu przestrzeni. % Le but du jeu est de reconstituer le rangement de calissons, c’est à dire le rangement des cubes dans l’entrepôt. Celem gry jest odtworzenie ułożenia calissonów w pudle czyli ułożenie kartonów w magazynie. % C’est un jeu de grille à contrainte qui pourrait rappeler un sudoku de géométrie dans l’espace. To gra geomertyczna oparta o siatkę z ograniczeniami, która może przypominać sudoku. % Une grille hexagonale étant donnée, avec des arêtes comme contraintes, il faut compléter la grille . Zadaje się do uzupełnienia siatkę sześciokątną z przeszkodami. % Une arête sépare obligatoirement deux murs qui n’ont pas la même direction, ou deux losanges qui n'ont pas la même direction. Przeszkoda musi rozdzielić dwie ściany o różnych kierunkach, czyli 2 romby o różnych kierunkach. % Si deux losanges sont juxtaposés et dans la même direction, on ne dessine pas l'arête qui les sépare. Jeśli 2 romby są umieszczone w jednym kierunku, nie rysuje się wspólnego boku. \subsubsection{Gra} \Calisson[Rayon=4cm]{% fssfffffsfsfst% fffffssfstftff% tffsssfsfsfffs% sfsfsftfsstsss% fsffftfsffstfsfs} \subsection{Tectonic} \subsubsection{Zasady} % We notice cells which are grouped in blocks of 1 to 5 cells. Siatka prostokątna jest dzielona na bloki. % The boundaries of a block are painted in heavy lines. Granice poszczególnych bloków są oznaczone pogrubionymi liniami. % Each block of n cells must contain the digits 1,..,n just once. Każdy blok o $n$ komórkach musi zawierać liczby od 1 do $n$ tylko jeden raz. % So, a block of only one cell must have number 1. Tak więc jednokomórkowy musi zawierać liczbę 1. % A block of 2 cells contains cells with numbers 1,2. Dwukomórkowy blok -- liczby 1 i 2. % A block with three cells: 1,2,3...etc. % The second rule is that adjacent cells may not have the same number. Drugą zasadą jest, że przylegające i narożne komórki nie mogą zawierać tej samej liczby. % Adjacent means horizontal, vertical or diagonal. % If a cell contains number 1 all neighbour cells % - 3 around a corner % - 5 around an edge % - 8 other % cannot hold "1". % In the original puzzle some numbers are filled in already. % These numbers are colored brown by my tectonic helper program. % Solving a tectonic puzzle is finding the numbers of the empty cells. % This is done by analytic reasoning. \subsubsection{Gra} \Tectonic[TLargeur=7,THauteur=9,Largeur=20pt]{% /4/4,b//3,b//5,b//1,l//5,//1,l/4/4,% b//2,lb//1,l//2,lb/3/3,b//4,b//2,l//3,% //3,lb/4/4,//5,b//1,l//5,l//1,b//5,% b//1,b//2,lb//3,l//2,//3,lb//2,l//3,% b/4/4,//5,//1,lb/4/4,b//1,l//4,l//1,% //1,lb//3,b//2,l//3,l//2,//3,lb//2,% //5,/4/4,lb//1,/5/5,lb//1,b//5,lb//1,% b/2/2,b//3,l//2,lb//4,b//2,l//3,/4/4,% //4,/5/5,//1,//3,l//1,/5/5,//2% } \subsection{Kakuro} \subsubsection{Zasady} Puzzle Kakuro są podobne do krzyżówek, ale zamiast liter tablica jest wypełniona cyframi (od 1 do 9). Kwadraty desek należy wypełnić tymi cyframi, aby podsumować do określonych liczb. Nie możesz używać tej samej cyfry więcej niż jeden raz, aby uzyskać daną sumę. \subsubsection{Gra} \Kakuro[% Taille=8,% ListeNombres={1,8,9}]{% *,*,28/,5/,*,30/,41/,*,% *,3/4,1,3,/16,9,7,3/,% /8,1,5,2,7/10,7,2,1,% /9,2,7,11/13,1,6,4,2,% *,13/21,4,1,2,8,6,17/,% /14,5,3,2,4,15/14,5,9,% /15,8,2,5,/23,6,9,8,% *,/9,6,3,/17,9,8,* } \subsection{Krzyżówka liczbowa} \subsubsection{Zasady} W pustych kratkach należy wstawic liczby, tak, aby wyniki powstałych działań były prawidłowe. \subsection{Gra} \CalculsCroises{% % 1ere ligne. 9,*,5,+,8,% % 2eme ligne. -,-,+,% % 3eme ligne. 1,+,3,+,4,% % 4eme ligne. *,-,-,% % 5eme ligne. 7,-,6,*,2% } \end{document}
Akcje Dokumentu